‘럭셔리 브랜드’ 시동 걸었다
‘럭셔리 브랜드’ 시동 걸었다
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HYUNDAI MOTOR LAUNCHES PREMIUM GLOBAL BRAND
The South Korean automaker teases G90 luxury sedan, first car from new Genesis brand.Hyundai Motor has released the first rendering of its new Genesis G90, soon after announcing the launch of its new luxury brand Genesis.
The new range-topping G90 luxury sedan, named EQ900 in Korea, is designed under the “Athletic Elegance” theme. Scheduled for a launch in December in Korea, G90 will house safety features and technological innovations to position itself in the luxury market.
“Genesis’ new large luxury sedan G90 will deliver a concept of ‘New Luxury’ to our customers. The G90 sits at the pinnacle of the Genesis brand and demonstrates how we apply our human-centred values to give our customer true satisfaction in every aspect of the vehicle ownership experience,” said Woong-Chul Yang, head of Hyundai Motor R&D Centre and Vice-Chairman of Hyundai Motor.
Genesis, the standalone new brand of Hyundai which will have six new models in its line-up by 2020, will initially launch its models in the Korean, Chinese, North American and Middle Eastern luxury car markets. The brand will expand its reach to Europe and other parts of Asia once it has established itself in the luxury car market.
The new Genesis G90 brand, designed by prestige design division Luc Donckerwolke, gets “the grand radiator grille combined with sophisticated headlamps”.
With this, the automaker is seeking to kill two birds with one stone -- lifting the profit margins and reversing the slide in earnings.
While Korea’s strengthening currency, won, has been hindering its overseas sales, foreign rivals had been nipping at its heels in terms of heightened competition in the home market, Reuters reports.
Hyundai reported its seventh consecutive drop in quarterly profit in its recent third quarter results. With the new announcement, Hyundai is also trying to address its shortcoming as a major automaker without a standalone luxury brand.
South Korea’s largest automaker said the Genesis brand will start off with two sedans. They will include the namesake car launched two years ago and the upcoming flagship sedan that will be released in December. Four more new models will be added by 2020, and they include a sports coupe and sports utility vehicles, AP reports.
The company had kicked off preparations for the premium brand in 2004. Hyundai tested the waters with the release of its Genesis sedan in 2008 but deferred the plans for the “big launch” because global financial crisis was denting the sales of luxury cars.
Launching premium cars is also in sync with Chairman Chung Mong-koo’s vision to elevate the brand from its reputation as a maker of cheaper vehicles for upmarket customers. The current calibrated strategy of rebranding the existing Hyundai Genesis sedan as the launch-pad is also unique.
In the luxury segment, Hyundai will compete with brands such as Mercedes, BMW and Lexus. Hyundai got a good market response for its existing semi-luxury models, including the Genesis sedans and Equus large luxury 4-door.
The South Korean automaker has been mulling a luxury marque since 2008. That time, the cost of such a venture was as prohibitive as US$2.5 billion, Wards auto reports.
As of late, the idea has started recurring. Hyundai Motor America CEO Dave Zuchowski, in January 2014, said more luxurious second-generation Genesis sedan “doesn’t change our conversation about a premium brand, but we continue to have the conversation.”
Reports also say that Hyundai will pursue the strategy of cost-effective retailing for the new models under the existing Hyundai dealers. It has already sectioned off the Genesis and Equus within Hyundai U.S. showrooms as part of a showroom- within-a-showroom setup. This is to keep the costs under control.
In the new scheme of things, Equus will be renamed as part of the new brand and a new cross over utility vehicle(CUV) on the Genesis platform is on the cards.
‘럭셔리 브랜드’시동 걸었다
제네시스 출범한 현대차, 세계 시장에서 벤츠·BMW·렉서스와 경쟁한다현대자동차가 글로벌 고급차 브랜드 ‘제네시스’를 출범한 데 이어 지난 11월 10일 제네시스 G90 첫 모델을 공개했다.
최고급형 G90 럭셔리 세단(한국명 EQ900)은 ‘강건한 우아함’의 콘셉트로 디자인됐다. 한국에선 오는 12월 선보인다. 안전 기능과 기술 혁신을 모두 갖춰 고급차 시장에 자리매김한다는 목표다.
양웅철 현대차 연구개발 담당 부회장은 “제네시스의 대형 럭셔리 세단 신모델 G90은 고객에게 ‘뉴 럭셔리’ 콘셉트를 전달할 뿐만 아니라 제네시스 브랜드의 정점이며 고객에게 진정한 만족감을 주기 위해 인간 중심적 가치를 어떻게 적용했지를 보여준다”고 말했다.
현대차의 독립적인 새 브랜드 제네시스는 2020년까지 6개의 신모델로 진용을 갖춘다. 우선 한국·중국·북미·중유럽의 고급차 시장에서 자리 잡은 뒤 유럽과 아시아 다른 지역으로 뻗어나갈 계획이다. 세계적인 자동차 디자이너 루크 동커볼케가 디자인한 신형 제네시스 G90 브랜드는 위엄 있는 라디에이터 그릴에 세련된 헤드램프를 결합했다.
현대자동차는 이번 프로젝트로 일석이조의 효과를 노리고 있다. 영업이익률을 높이는 한편 동시에 수익감소의 반전을 꾀한다. 해외시장에선 원화 강세가 현대차의 발목을 잡는 한편 국내 시장에선 외국 경쟁사들로부터 거센 도전을 받아 왔다고 로이터 통신이 보도했다.
현대차는 최근 3분기 실적 보고에서 7분기 연속 이익이 감소했다고 발표했다. 이번 럭셔리 브랜드 발표는 대형 자동차 제조사로서 독립적인 고급 브랜드가 없는 약점을 보완하려는 시도다.
제네시스 브랜드는 2종의 세단으로 출범한다고 현대차는 밝혔다. 2년 전 출시된 제네시스 모델 외에 12월에 새로 발표되는 주력 세단 모델이 포함된다. 2020년에 스포츠 쿠페와 스포츠다목적차량(SUV)을 포함해 4종의 신모델을 출시한다(AP 보도).
현대차는 2004년 프리미엄 브랜드 준비에 착수했다. 2008년 제네시스 세단을 발표하며 시장 반응을 떠봤지만 ‘본격적인 출범’ 계획은 연기했다. 글로벌 금융위기로 고급차 판매가 줄어들고 있었기 때문이다.
크로스오버차량(CUV) 출시계획정몽구 현대차 회장은 고급 시장 고객을 겨냥한 저가 모델 메이커라는 브랜드 이미지를 업그레이드하겠다는 비전을 갖고 있다. 이번 프리미엄 모델의 출범은 정 회장의 비전과 맞아떨어진다. 기존 제네시스 세단을 발판 삼아 리브랜딩하는 세밀하게 조율된 전략도 독특하다.
고급차 시장에서 현대차는 메르세데스 벤츠, BMW, 렉서스 같은 브랜드와 경쟁한다. 제네시스 세단과 에쿠스 4 도어 등 현대의 반(半)고급 모델은 시장에서 좋은 반응을 얻었다. 현대차는 2008년부터 고급 모델 출시를 검토해 왔다. 당시 예상 비용이 무려 25억 달러로 추산됐다고 자동차 전문지 워즈 오토가 보도했다.
최근 들어 그 아이디어가 다시 힘을 받기 시작했다. 데이브 주코스키 현대 자동차 미국법인장은 지난해 1월 고급형 2세대 제네시스 세단의 인기와는 상관없이 “우리는 프리미엄 브랜드에 관한 논의를 계속하고 있다”고 말했다.
현대차는 기존 딜러 체제에서 비용 대비 효과를 극대화하는 방향으로 신모델의 유통 전략을 추구할 계획이라고 밝혔다. 이미 쇼룸 내 쇼룸 시스템의 일환으로 현대차 미국 전시장에서 제네시스와 에쿠스 전시 섹션을 분리해 비용 절감을 꾀했다.
이번의 새 프로젝트에선 에쿠스가 새 브랜드의 일부로 통합되고 제네시스 플랫폼의 새 크로스오버차량(CUV)의 출시도 계획 중이다.
- KALYAN KUMAR, GREESHMA M IBTIMES 기자 / 번역 차진우
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