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(Free MP3) 스마트워치가 안 팔리는 이유

(Free MP3) 스마트워치가 안 팔리는 이유

스마트워치는 몇 년 전부터 IT업계의 총아였지만 그것을 사야 하는 이유를 모르는 소비자도 상당히 많다.
 WHY PEOPLE DON’T WANT TO BUY A SMARTWATCH


Despite all its buzz, the reality is nobody is giving the wearables time of day.Smartwatches have been the hype of the tech scene for several years with every manufacturer eager to get its wearable on the wrists of consumers. Despite all its buzz, the reality is nobody is giving the wearables time of day, with a recent survey revealing only 3% of people in the US own one.

You could be fooled into thinking Apple Watches or Samsung Gears are being snapped up at a record rate but take a look around and see how many people actually have a wearable on. Not many. There will be the odd early adopter but as far as mainstream uptake goes, they far from hit the dizzying heights of smartphone numbers.

Kantar Worldpanel, who specialises in monitoring and analysing consumer behaviour, found the wearables market is still in its infancy, with a mere 3% of the US population age 16 and up owning a smartwatch. Its survey among 11,000 people unearthed some interesting truths as to why the gadget fails to make people tick.

The main reason was cost, with 41% of those surveyed saying the devices are too expensive. While it is fair to say wearables can vary in price, the cheapest Apple Watch comes in at £299, while Samsung’s Gear S2 smartwatch is £249 and the popular Pebble Time is £215 – something that is clearly a stretch too far for consumers right now.

This price then goes in hand with the second biggest reason why people aren’t buying smartwatches, with 33% saying their smartphone does everything they need. Of course smartwatches are not intended to be replacements for mobile phones but people do not believe they need to spend the money on a device that does a similar job to their phone.

Meanwhile, a further 29% of those surveyed said smartwatch functions are not useful to them, closely followed by 27% of people who do not understand why they need one. It is clear there are many who simply do not know what a smartwatch does so cannot justify the purchase, while a large portion of the public (32%) simply do not want one of the devices on their wrist.

We never like being negative about emerging technologies but it is time to fact facts. Even on the IBTimes UK tech team there is only one of us who is wearing a smartwatch and that is mainly due to the fact it is styled like a normal watch; the wearer admits to never using its smart functions. Personally, features-for-price is an obstacle as is styling; so unless there is a use that will truly transform my day delivered on a device that looks as good as a traditional watch then I’m yet to be convinced.



APPLE WATCH SALES FIGURESSo are these facts and figures damning? Apple, who released its Apple Watch in April, is remaining quiet on the number of units shipped. Unlike its iPhone and Mac sales figures, which it obviously shouts about at every financial quarter, Apple refuses to say how well it has done and placed the Apple Watch under its “other” category along with Apple TV, Beats and accessories, so it is hard to extract exact figures. Despite this, industry analysts have estimated Apple sold 3.6 million units in the second quarter of 2015, someway short of its 40 million projection, but still way ahead of the competition.

It is reported that Samsung’s latest Gear S2 is selling well in South Korea, with an estimated 2000 selling each day since its launch at the beginning of October – that’s double what the company sold for its previous Gear S. However, the company still only shifted 1.2 million units of its smartwatch in 2014 and Pebble sold approximately 700,000 to 800,000 watches.

From the reasons why consumers are refusing to adopt smartwatches, it is clear the wearable has some way to go convince the market why they need one. A lower price point may help but it is essentially baby steps for the smartwatch industry.
 스마트워치가 안 팔리는 이유


가격 비싼데다 휴대전화에 필요한 기능 다 있어 필요성 못 느낀다는 사람 많아스마트워치는 여러 해 전부터 IT 업계가 공들여 키워온 기대주였다. 모든 제조업체가 자사 제품을 소비자 손목에 채우려고 열심이다. 관심이 그만큼 집중되는데도 소비자는 거들떠보지도 않는다. 최근 조사에서 미국의 스마트워치 소유자가 3%에 그치는 것으로 드러났다.

애플 워치나 삼성 기어가 시장에 나오기 무섭게 동난다고 착각하기 쉽지만 실제로 손목에 스마트워치를 찬 사람이 얼마나 되는지 주변을 둘러보라. 많지 않다. 얼리 어답터가 일부 있겠지만 현기증 나는 스마트폰 판매량을 따라잡으려면 아직 까마득하다.

소비자 행동 모니터와 분석을 전문으로 하는 칸타르 월드패널의 조사에선 스마트워치 시장이 아직 걸음마 단계다. 16세 이상 미국 인구 중 스마트워치 보유 비율은 3%에 지나지 않았다. 1만1000명을 대상으로 한 설문조사에서 스마트워치가 왜 사람들의 관심을 끌지 못하는지 몇 가지 흥미로운 사실이 드러났다.

가장 큰 이유는 가격이었다. 너무 비싸다는 응답자가 41%에 달했다. 엄밀히 말해 가격은 천차만별이지만 최저가 기준으로 애플 워치가 약 52만원, 삼성 기어 S2는 약 43만원, 인기를 끄는 페블 타임은 약 37만원이다. 분명 소비자에게 부담스런 가격이다.

이 같은 가격은 사람들이 스마트워치를 구입하지 않는 둘째 이유와도 연관돼 있다. 필요한 기능은 스마트폰에 다 있다는 답변이 33%였다. 물론 스마트워치가 휴대전화의 대체품으로 나온 건 아니다. 하지만 소비자는 휴대전화와 비슷한 기능을 가진 단말기에 돈을 투자해야 할 필요성을 느끼지 못한다.

그 밖에 스마트워치 기능이 자신에게 유용하지 않다는 답변이 29%, 스마트워치의 필요성을 모르겠다는 응답자가 27%로 바로 뒤를 이었다. 스마트워치의 역할을 몰라 구입할 필요성을 느끼지 못하는 사람이 많은 건 분명하다. 한편 스마트워치를 차고 싶은 생각이 없다는 사람도 32%를 차지했다.

최신 기술을 부정적으로 볼 필요는 없지만 냉정하게 따져볼 때가 됐다. IB타임스(영국) IT 취재팀에서도 스마트워치 착용자는 1명뿐이다. 그것도 일반 시계와 같은 스타일이라는 점 때문이다. 착용자는 스마트 기능을 사용하지 않는다고 털어놓았다. 가성비(가격 대비 성능)도 스타일 못지 않은 걸림돌이다. 개인적으로 전통 시계만큼 맵시 있는 스마트워치에 나의 하루를 실질적으로 바꿔놓는 기능이 장착되지 않는 한 선뜻 장만하고 싶은 마음은 없다.



삼성 기어 S2 하루 판매량 2000대이 같은 사실과 통계를 보면 스마트워치도 운이 다한 게 아닐까? 지난 4월 애플 워치를 출시한 애플은 판매량에 관해 입을 닫고 있다. 아이폰과 맥 판매량은 분기마다 목청 높여 발표하지만 애플 워치 판매실적은 밝히지 않는다. 그 제품을 애플 TV, 비츠 액세서리와 함께 ‘기타’ 항목으로 분류해 정확한 통계를 추출하기가 어렵다. 그럼에도 불구하고 업계 분석가들의 추산에 따르면 올 2분기 판매량이 360만 개에 달했다. 그들의 예상치 4000만 개와는 상당한 차이가 있지만 경쟁사보다는 크게 앞서 나간다.

한국에선 삼성의 최신 모델 기어 S2의 판매가 호조를 보인다고 보도됐다. 지난 10월 초 출시 이후 하루 판매량이 2000대로 추산된다. 이전 모델 기어 S 판매량의 2배다. 그러나 삼성은 지난해 120만 대의 스마트워치를 출고하는 데 그쳤다. 페블 타임은 대략 70만~80만 대를 판매했다.

소비자가 스마트워치를 선택하지 않는 이유를 볼 때 착용형 단말기가 일상생활에 필요한 제품이라고 시장을 설득시키기에는 아직 갈 길이 먼 듯하다. 가격이 낮아지면 도움이 되겠지만 스마트워치 업계에는 기본적으로 아기 걸음마 격이다.

- JAMES BILLINGTON IBTIMES 기자 / 번역 차진우

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